Najlepsze źródło witamin po świeżych owocach i warzywach

Nie wiem, czy pamiętacie, jak smakowały kiedyś pomidory? Ja doskonale pamiętam. Mama kupowała je, kiedy pojawiły się na straganach z warzywami. Te z pierwszego zbioru były drogie, ale miały smak, którego dzisiaj już trudno doświadczyć, chyba że sami w ogródku je uprawiamy. Dziś praktycznie przez cały rok można kupić pomidory w każdym supermarkecie. Przyjeżdżają do nas poza sezonem z całego świata, zrywane na długo przed tym zanim dojrzeją. Muszą przecież przebyć długą drogę, zanim trafią do kraju docelowego. Do nas konsumentów dociera więc produkt, który nie miał szans w procesie wegetacji wykształtować tych wszystkich wartości odżywczych, które im przypisujemy. To jedna strona medalu. Druga jest zaś taka, że większość trafiających na nasz stół warzyw czy owoców rośnie na wyjałowionej w wyniku monokultury glebie, pryskana pestycydami, napromieniowywana, aby przedłużyć ich trwałość. Czy nie zdziwiło Cię czasem, że warzywa w lodówce mogą tak długo leżeć, zanim coś się z nimi stanie?


Wielu z nas nie stawia sobie tych pytań. Zajęci codziennymi sprawami biegamy z miejsca na miejsce. Wiemy, że w diecie muszą znaleźć się warzywa, więc je kupujemy w najbliższym sklepie lub supermarkecie. Coraz częściej widzimy w marketach wydzielone miejsca na żywność bio lub zdrową. Zawsze wtedy mam ochotę zapytać, skoro ta jest zdrowa, to 98% półek sklepowych zajmuje żywność niezdrowa czyli szkodliwa? 

Utrata wartości substancji odżywczych 


Zmieniona nie tak dawno przez Instytut Żywności i Żywienia piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej  potwierdza to, co właściwie większość ludzi już od dawna wie, a część nawet stara się stosować. Nasza dieta powinna obejmować pięć porcji warzyw i owoców dziennie. Przeciętny Polak zjada rocznie około 110 kg warzyw i owoców, co daleko odbiega od średniej europejskiej, wynoszącej 250 kg, nie wspominając już o 400 kg spożywanych przez Greków. Nie pozostaje więc nic innego jak apelować do wszystkich, ale także samych siebie, aby na stałe i w większych ilościach włączyć szczególnie warzywa do naszej diety.

Dieta uboga w warzywa i owoce nie dostarcza naszemu organizmowi cennych witamin, które uczestniczą w wielu ważnych funkcjach życiowych. Witaminy to grupa organicznych związków chemicznych o różnorodnej budowie, które mogą być pochodzenia naturalnego lub otrzymywane syntetycznie. Dla człowieka witaminy są egzogenne (ludzki organizm ich nie syntezuje),  w związku z czym muszą być dostarczane z pokarmem. Utrzymujący się w długim okresie niedobór witamin może być niebezpieczny w skutkach. 



Jakie są skutki niedoboru w organizmie niektórych witamin? 



Często słyszę, że dzieci nie specjalnie przepadają za warzywami, z owocami jest zdecydowanie lepiej. Czy możemy w jakiś naturalny sposób uzupełnić niedobory witamin, szczególnie w okresie nasilonych przeziębień? Na rynku jest oczywiście wiele propozycji, ja jednak skupię się na Vita Aktiv z kilku bardzo istotnych powodów:
  1. Zawarty w buteleczce syrop z 21 świeżych owoców i warzyw pozyskiwany jest w procesie na zimno, pod ciśnieniem w próżni, co gwarantuje zachowanie składników odżywczych. Cały proces polega na odciągnięciu, zawartej w roślinach, wody.
  2. Ten proces pozyskiwania syropu nie wymaga zastosowania konserwantów dla przedłużenia ważności produktu.
  3. Syrop nie zawiera żadnych barwników.

Syrop Vita Aktiv jest więc produktem 100% naturalnym, który można spokojnie podawać dzieciom, kobietom w ciąży, osobom starszym, przy problemach z trawieniem, dla wsparcia systemu immunologicznego i nerwowego, osobom cierpiącym na niedobór witaminowy i spożywających ubogą w warzywa i owoce dietę. Vita Aktiv bardzo dobrze się sprawdza w przypadku braku łaknienia, np. po przebytej operacji, apetyt wraca po kilku dniach. Witaminy Vita Aktiv polecam również osobom cierpiącym na żylaki kończyn wraz z kuracją aloesową – Aloe Vera Sivera (z krzemem) – razem przyczynią się do wzmocnienia ścianek naczyń krwionośnych i zdecydowanie polepszą ich kondycję, poprawią funkcjonowanie całego układu krążenia.

A oto lista wszystkich owoców i warzyw, zawartych w Vita Aktiv, oraz krótka informacja o właściwościach dla bardziej dociekliwych:

Rokitnik – pod względem witaminy C ustępuje tylko owocom dzikiej róży. Ponadto zawiera witaminy A, E, K, kwas foliowy, karotenoidy, fitosterole, kwasy organiczne. W medycynie tradycyjnej używano rokitnika do leczenia astmy. Owoce zawierają rzadko spotykane  w przyrodzie niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe: omega-3, omega-6, omega-7, omega-9.


Tarnina - zawiera flawonoidy - przeciwutleniacze, które nadają im ciemnogranatową barwę, witaminę C (20 mg w 100 g), beta karoten, witaminy z grupy B, dużo wapnia, potasu i magnezu, a także fitosterol, pektyny, cukry, kwasy organiczne i garbniki. 


Dzika róża – to owoc zawierający największą dawkę witaminy C – mają jej 30–40 razy więcej niż cytrusy. Poza tym dzika róża jest bogata w witaminy A, B1, B2, E, K oraz kwas foliowy, karotenoidy, flawonoidy, kwasy organiczne, garbniki, pektyny.

Aronia - zawiera dużo witaminy P, która wspomaga działanie witaminy C,  a ta z kolei wpływa korzystnie na działanie witaminy E. Witamina P obejmuje grupę organicznych związków chemicznych zwanych bioflawonoidami, które działają jak witaminy i są cennymi przeciwutleniaczami. W aronii są z tej rodziny następujące składniki: flawonoidy - rutyna i kwercetyna, katechiny, antocyjany i leukocyjany. Aronia zawiera jeszcze witaminy: C, PP, B2, B9 (czyli kwas foliowy) oraz E. W aronii są także cenne makro- i mikroelementy: wapń, żelazo, miedź, molibden, mangan jod i bor potrzebne do prawidłowego przebiegu wielu procesów w organizmie.

Czarny bez – zawiera m.in. dużo witaminy C i prowitaminy A, glikozydy antocyjanowe, pektyny, garbniki, kwasy owocowe, sole mineralne wapnia, potasu, sodu, glinu i żelaza.

Jeżyny – stanowią cenne źródło witaminy C i E, prowitaminy A i witaminy z grupy B, pektyny, garbniki i związki mineralne (potasu, wapnia i magnezu), kwasy organiczne. Ze względu na swoje silne działanie antyoksydacyjne jeżyny znalazły się na liście ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity), obejmującej produkty chroniące w wysokim stopniu organizm przed niszczącym wpływem reaktywnych form tlenu.

Czarne porzeczki - są jednymi z bogatszych w witaminę C owoców leśnych. W 100 g znajduje się 181 mg witaminy C – to aż 4 razy więcej niż w pomarańczach. Czarna porzeczka zawiera sporą grupę flawonoidów, które hamują powstawanie w organizmie toksycznych związków prowadzących do chorób nowotworowych, spowalniają proces starzenia, obniżają poziom cholesterolu we krwi, hamują rozwój miażdżycy naczyń i stabilizują ciśnienie tętnicze.

Czerwone porzeczki - zwierają pektyny kontrolujące poziom cukru i cholesterolu we krwi, a dzięki obecności polifenoli łagodzą bóle menstruacyjne. Witaminy C, PP, żelazo i garbniki działają ściągająco, tonizująco i antybakteryjnie, co wpływa korzystnie na skórę tłustą i trądzikową.

Borówki - zawierają dużą ilość garbników, neutralizują toksyny i blokują ich wchłanianie przez błony śluzowe jelita. Borówki mają silne właściwości bakteriobójcze i przeciwwirusowe. Zawierają witaminy A, B, C, E oraz PP, cynk, potas, selen, miedź, magnez, żelazo, wapń oraz bardzo dużą ilość antyoksydantów.

Czerwone winogrona – są bogate w witaminy grupy B, C, E, K i prowitaminę A. W owocach znajdują się cenne minerały: miedź, jod, bor, żelazo, selen, fluor, wapń, magnez, potas, fosfor, cynk. Owoce zawierają ponadto błonnik, pektyny, garbniki, kwasy organiczne (winowy, jabłkowy, cytrynowy, mrówkowy). Wiele dobroczynnych właściwości zawdzięczają obecności w ich składzie licznych substancji antyoksydacyjnych z grupy polifenoli.  

Boysenberry – są bogatym źródłem witaminy C i potasu, kwasu foliowego i witaminy E. Zawierają sporo błonnika.

Truskawki – obniżają poziom cholesterolu i ciśnienie tętnicze, wspomagają serce i nerki, a zawarte w nich witaminy i minerały korzystnie wpływają na włosy. Mają niski poziom glikemiczny, dlatego są zalecane dla osób walczących z nadwagą czy otyłością.

Maliny - zawierają kwasy organiczne (m.in. cytrynowy, jabłkowy, salicylowy), pektyny, antocyjany, cukry, związki śluzowe, lotne związki zapachowe. Są doskonałym źródłem witamin (m.in. C, E, B1, B2, B6) oraz wielu substancji mineralnych - głównie potasu, magnezu, wapnia i żelaza. Maliny to doskonały środek przeciwgorączkowy – pobudzają czynność gruczołów potowych, a przez to wydzielanie potu, co z kolei obniża się temperatura. 

Morele – są bogatym źródłem potasu, który reguluje ciśnienie krwi i pracę nerek. Zawierają sporo  żelaza, wapnia, fosforu, witaminy B, C, PP i błonnika. Poprawiają trawienie, zapobiegają anemii, mają działanie antyoksydacyjne. Polecane są przy nadkwasocie ze względu na swoje działanie zasadotwórcze.

Brzoskwinie – zawierają witaminy i minerały takie jak: A, C, witaminy z grupy B, magnez, żelazo, fosfor, bor, potas, kwas foliowy, błonnik, beta-karoten, wapń i niacynę. Zapobiegają anemii, zawierają dużo kwasu foliowego, dlatego zalecane są kobietom w ciąży.

Wiśnie - posiadają wiele cennych składników odżywczych (witaminy, minerały, przeciwutleniacze), mimo że w ok. 82 proc. składają się z wody. Wspomagają pracę układu sercowo-naczyniowego, a w medycynie ludowej stosowane były do łagodzenia zaburzeń pęcherza moczowego.

Śliwki – znane są wszystkim jako owoce regulujące trawienie. Zawierają cenne przeciwutleniacze, których skuteczność zwiększają ważne składniki mineralne jak potas, żelazo, magnez, wapń i fosfor. Śliwki mają sporo witamin z grupy B.

Pomidory - zawierają likopen, organiczny związek chemiczny o działaniu przeciwutleniającym. Są bogate w witaminę C i potas, a pektyny obniżają poziom cholesterolu.

Marchewki – to skarbnica witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, z których najważniejszym jest beta-karoten, zapewniający prawidłowe funkcjonowanie wzroku i wzmocnienie odporności.  

Jabłka – to przede wszystkim witamina C, wzmacniająca układ odpornościowy. Zawierają dużo zasadowych soli mineralnych, co sprawia, że odkwaszają organizm. Są bogatym źródłem potasu, a także żelaza, które zapobiega anemii. Pestki jabłek zawierają pektyny, które mają zdolność wiązania niektórych metali ciężkich, jak kobalt czy ołów, oraz regulują florę bakteryjną jelit.

Cytryny - to dobre źródło beta-karotenu, witamin z grupy B, E, C, potasu, magnezu, sodu i żelaza. Są w niej też terpeny pobudzające wytwarzanie śliny, a tym samym rośnie produkcja enzymów trawiennych. Cytryna przyśpiesza oczyszczanie organizmu.

Syrop Vita Aktiv kupisz VIVRO.PL


 Vita Aktiv

Syrop Vita Aktiv dostarcza więc organizmowi szeroką paletę witamin i minerałów oraz innych substancji odżywczych wspierających odporność człowieka. Chroni również przed wolnymi rodnikami, dzięki obecności polifenoli w wielu zawartych w nim owocach. Warto również wiedzieć, że 1 łyżeczka dziennie pokrywa w 100% zapotrzebowanie organizm (wg RDA) na witaminę E, B1, B2, B6, B12, niacynę, kwas foliowy, kwas pantotenowy, biotynę oraz w 200% na witaminę D3.  


Źródło: wikipedia, poradnikzdrowie.pl

Related Posts

żylaki 5376005868812873119

1 komentarz

  1. Recenzja jest przepiękna i pouczająca wiele można dowiedzeć się o owocach które spożywamy każdego dnia . Wiele witamin znajdujących się w nich i ich działania

    OdpowiedzUsuń

emo-but-icon

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *